
Under 2019 slängdes över 50 miljoner ton elektronik vilket motsvarar omkring 7 kilo per person i världen. Transparent har som ambition att ändra på det genom att bli det första varumärket inom konsumentelektronik som är helt cirkulärt.
En ökad konsumtion, kortare produktlivstid och för få möjligheter att laga och uppgradera teknikprylar ligger bakom ökningen av elektronikavfall enligt FN:s rapport från 2020. Teknikvarumärket Transparent vill vara med och påverka detta genom att designa tidlös, modulär elektronik som kan uppgraderas om och om igen. Brave New Business tog ett snack med Martin Willers, en av grundarna till Transparent.
Hej Martin, hur kom ni på idén med Transparent?
För ungefär 10 år sedan jobbade min medgrundare Per med högtalare för ett annat stort elektronikvarumärke. Vi kände redan då att branschen var väldigt linjär och snabbt skapade stora högar elektronikskrot. Vår idé var att bygga en produkt som skulle hålla en livstid genom att koka ner den till de essentiella beståndsdelarna så att de kunde lagas vid behov. Vi ville att produkten skulle vara lätt att förstå och företaget bakom skulle jobba på ett öppet sätt. När själva produkten dessutom blev genomskinlig fick ordet Transparent sammanfatta hela syftet med företaget.

Per Brickstrand och Martin Willers är grundare av Transparent. Fotograf: Idha Lindhag
Hur lyckades ni med en framgångsrik start av ett nytt företag?
Vi skrev ett blogginlägg om Transparent Speaker som gick live den 11 november 2011. I inlägget förklarade vi den hållbara designfilosofin och kom med en lösning på kriget som pågår i världens alla vardagsrum – den oändliga kampen mellan hemelektronik och inredning. Inlägget blev viralt och folk bad oss om att lägga det på Kickstarter, en plattform för gräsrotsfinansiering. Detta ledde till att en framgångsrik crowdfunding-kampanj genomfördes 2013 och resten är historia.
Enligt rykte är en av era högtalare med i en musikvideo för will.i.am (medlem i gruppen Black Eyed Peas) och Britney Spears, stämmer det?
Haha, ja det stämmer. Innan vi hade massproducerat första högtalaren blev vi kopierade i musikvideon Scream & Shout av will.i.am, ft. Britney Spears. Det var ett klipp på några sekunder där de hade gjort en 3D-modell av högtalaren som de spränger i småbitar. Vi tyckte mest det var kul och fick tag på will.i.am efter en presentation på en teknikmässa i Las Vegas för att fråga om han ville utöka samarbetet. Han blev lite svettig, kanske var han rädd för att bli stämd, och det slutade tyvärr med att de tog bort vår scen från videon. Dock hade den redan spelats flera hundra miljoner gånger på YouTube!

Transparent designar tidlös, modulär elektronik som kan uppgraderas om och om igen. Fotograf: Idha Lindhag
Kan du berätta lite om kopplingen till MakerSquare?
Vi tittar aktivt på nya underleverantörer i Europa för att ha ett kortare avstånd till att stänga loopen på de materialströmmar vi sätter på marknaden. MakerSquare fyller en viktig funktion som kravställare och mäklare till duktiga svenska underleverantörer.
Vad är nästa steg?
När vi lanserar Light Speaker kommer vi vara först med ett system för spårning på produktnivå. Genom en QR-kod på produkten som du scannar med mobilen kan du se all data om produkten och hur man till exempel lagar den. Ett sådant ”produktpass” är något som EU pushar mycket för nu så det är roligt att vara ett bra exempel för den kommande utvecklingen.
Vad är hemligheten bakom framgång tror du?
Som företagsledare: fantasi, förmåga och flit. Som företag: förstå folk först.
Vad skulle du ge för tips till 15-åriga Martin?
Gör hemsidor med enkla betalsystem istället för hemsidor som är flashiga och snygga.
Brave New Business