Gnosjö Automatsvarvning attraherar medarbetare på världens största digitala festival och LAN-party

– Vill man säkra framtidens medarbetare är det bra att träffa dem på oväntade ställen. Därför har vi varit på Dreamhack på Elmia i Jönköping tillsammans med 50 000 spelande ungdomar.

Mikael Heilmann är Innovationsledare på Gnosjö Automatsvarvning. Ett av hans uppdrag är att säkra återväxten av medarbetare. En inte alldeles enkel uppgift då det fortfarande finns mycket fördomar kring industrin. För att visa hur en modern industri fungerar fick besökarna på Dreamhack därför möjlighet att testa en avancerad VR-simulator i montern ”Dreamjobber by Gnosjö Automatsvarvning”.

– Vi utforskar möjligheten i att utbilda våra medarbetare med VR. På Dreamhack fick alla som ville testa att fixa ett fel i en svarv i vår simulator.

Intresset visade sig vara mycket stort bland alla datorspelande besökare. Under vissa perioder ringlade sig kön lång till montern. Uppskattningsvis testade uppemot 500 stycken VR-simulatorn. Dessutom var många positivt överraskade över att en industri var med på Dreamhack.

– Vi har fått det kvitto vi sökte. Att kunna attrahera och utbilda framtida operatörer och ställare med avancerade VR-simulatorer kommer att öka möjligheterna för oss som tillverkande företag att nå ut till nya medarbetare och intressenter, konstaterar Gnosjö Automatsvarvnings vd Linda Fransson.

För vidare information, vänligen kontakta:
Linda Fransson, vd på Gnosjö Automatsvarvning, 0370-33 32 51
Mikael Heilmann, Innovationsledare på Gnosjö Automatsvarvning, 0708 495 286

Om Gnosjö Automatsvarvning 

Gnosjö Automatsvarvning har ett 60-tal medarbetare och är sedan 1974 specialiserade på svarvning av komplexa detaljer i stora serier med krav på högsta precision. I deras maskinpark ingår rundbordsautomater, flerspindliga och CNC-svarvar. Våren 2018 lanserade de ett treårigt projekt för att belysa innovationsfrågor och ta ansvar för att driva dessa framåt. Satsningen bygger på ett helhetstänk med såväl intern processutveckling som extern kundutveckling, och online-plattformen Brave New Business där de lyfter modiga satsningar, innovativa lösningar och nyskapande affärer i näringslivet.