Industriföretag kompetenssäkrar med appen Dreamjobber

Ddreamjobber App on iPhone

Gnosjö Automatsvarvning lanserar appen Dreamjobber där medarbetare kan utbilda sig i allt från maskiner och verktyg till företagskultur och hållbarhet. En första prototyp visas på Elmia Subcontractor i Jönköping.

– Det här är en del av vårt arbete att säkra vår kompetensutveckling, säger Linda Fransson, vd på Gnosjö Automatsvarvning.

Appen är utvecklad för att introducera nya medarbetare till arbetsplatsen, möjliggöra utveckling hos nuvarande personal genom både teoretiska och praktiska tester på olika kunskapsnivåer samt för att ge en överblick över rådande kompetens på företaget. Enligt Linda Fransson räcker det heller inte att utbildas vid enbart ett tillfälle.

– Vikten av repetition är avgörande vid inlärning. Därför har vi samarbetat med pedagoger från Chalmers för att utveckla appen enligt metoden ”spaced repetition”. Våra medarbetare får då en påminnelse i appen vid exakt rätt tillfälle när det är dags för en repetition.

Gnosjö Automatsvarvning anställde nyligen även en yrkeslärare på heltid.

– Grundutbildningen som ges idag behöver ofta kompletteras för den spetskompetens som krävs i vår bransch. Appen blir ett bra komplement till vår yrkeslärare och det ger oss en enorm konkurrensfördel inför framtiden, avslutar Linda Fransson.

Protypen testas på Elmia Subcontractor i Jönköping 12–15 november i företagets monter C01:40 för att sedan utvärderas innan lansering. I takt med att industrin utvecklas kommer appen att uppdateras med ny kunskap och fyllas på med fler kunskapsnivåer, för att möjliggöra fortsatt utveckling hos medarbetarna.

För vidare information, vänligen kontakta:

Linda Fransson, vd på Gnosjö Automatsvarvning, 0370-33 32 51

Om Gnosjö Automatsvarvning

Gnosjö Automatsvarvning har ett 60-tal medarbetare och är sedan 1974 specialiserade på svarvning av komplexa detaljer i stora serier med krav på högsta precision. I deras maskinpark ingår rundbordsautomater, flerspindliga och CNC-svarvar. Våren 2018 lanserade de ett treårigt projekt för att belysa innovationsfrågor och ta ansvar för att driva dessa framåt. Satsningen bygger på ett helhetstänk med såväl intern processutveckling som extern kundutveckling, och online-plattformen Brave New Business där de lyfter modiga satsningar, innovativa lösningar och nyskapande affärer i näringslivet.