Skryt. Hur smakar det i munnen? Jag tror att många är lite rädda för att skryta. Men jag vill påstå att det egentligen bara är ett sätt att berätta. Du kanske förknippar det med ett sätt att berätta som gör att alla i rummet får avsmak. Men så behöver det inte vara.
Även om den oskrivna lagen säger att vi inte ska prata om det vi gör bra är det precis vad vi måste. Du kan faktiskt på ett ödmjukt sätt berätta vad du är bra på. För det är först när vi vågar prata om de saker vi är vassa på som vi skapar trovärdighet i det som sägs. Både det som sägs när vi själva är i rummet och det som sägs när vi inte är där. Kompetensbristen i industrin är redan stor – därför är det dags att våga berätta nu!
Jag pratar ofta om industri. Det gör jag i olika forum som skiljer sig från varandra. Men något jag har upptäckt är att orden inte alltid räcker till. Med det menar jag att det är meningslöst att prata om industrin som en framtidsbransch med stora möjligheter om vi glömmer att visa möjligheterna som faktiskt finns. Och jag vill inte heller påstå att det är jag som gör att branschen upplevs trovärdig. Det är industrierna i Sverige som tillsammans visar den kapacitet och de utvecklingsmöjligheter som finns i branschen.
Men vad jag anser är ett av problemen till varför människor inte vet vad industri är, och hur verkligheten ser ut, är att vi som verkar i branschen ofta är ganska anonyma. Kanske inte alltid medvetet. Min erfarenhet är att många jobbar på i det tysta utan att berätta om det häftiga som händer. En anledning till att jag sitter och skriver det här är för att Gnosjö Automatsvarvning vågade anställa en copywriter för att berätta för andra om industrin.
Och företaget har tillsammans med sina medarbetare skapat en egen lönemodell, samarbetat med studenter som gjort sina ex-jobb på företaget, gjort ett mer omfattande hållbarhetsarbete och byggt en hundgård. Givetvis välkomnar vi också nya maskiner, bygger egna system och hittar effektivare lösningar som gör det vardagliga arbetet lättare och ger bättre resultat. Ja, det är bara ett fåtal av alla de saker som kan göras i industrin.
Industri är inte bara de hårda värdena. Den handlar också om att dela med sig av det som sker i lunchrummet, eller mellan medarbetare och vd på ett månadsmöte. Jag är övertygad om att det händer mycket innanför industrins fyra väggar som människor utanför aldrig får veta om. Sådant som är anledningen till att någon söker sig till industrin eller just din arbetsplats.
Summa summarum – våga berätta vad som händer i er verksamhet och föregå med gott exempel. Det är okej att skryta när man gör något bra. Hur ska människor annars veta vad de missar?
~ Industrihälsningar från Elin.
Jag heter Elin Elmersson och är industri- och teknikkommunikatör på tillverkningsindustrin Gnosjö Automatsvarvning. Jag är också industribloggare på Brave New Business. Häng med!
Läs fler blogginlägg på Brave New Business
Mitt val att jobba i industrin
Teknik, industri och design – den ultimata trion
Industrin är ingenting för mig!
Brave New Business