
Oavsett hur hårt du själv arbetar med hållbarhet, är du beroende av hur dina leverantörer arbetar med sin hållbarhet. Därför har Gnosjö Automatsvarvning tagit fram ett frågeformulär där deras leverantörer själva får skatta sin hållbarhet och sina processer.
Områden man ställer frågor kring i formuläret
• Certifikat
• Processkontroll
• Hantering/lagring/packning/leverans
• Inköp
• Kompetensförsörjning
• Miljö/hållbarhet
• Hälsa/jämställdhet
• Energi
• Säkerhet
– Visst, man kan fråga efter certifieringar och rapporter, men hur många läser alla dokument? Och vad säger de dig egentligen om arbetet och hållbarheten i vardagen?
Vi ställer frågor till våra leverantörer som vi själva skulle vilja ha och där vi har direkt nytta av svaren, säger Alicia Jäderland, hållbarhetsansvarig på Gnosjö Automatsvarvning.
Alicia berättar att formuläret ställer frågor inom nio olika områden med fördjupande frågor för varje område. En av sju frågor kring processkontroll för leverans av artiklar till Gnosjö Automatsvarvning ser till exempel ut så här:
Finns det en process för att säkerställa att främmande föremål inte följer med våra detaljer?
Här får leverantören betygsätta sig själv från 0–3, svara ja eller nej på om det finns dokumentation samt möjlighet att kommentera sitt svar. De övriga sex frågorna kring processkontroll handlar om arbetsinstruktioner, spårbarhet, risker och mätningar. Alla med samma svarsalternativ. Betygssättningen för varje område räknas sedan samman till en totalpoäng.
– Poängen är inte det viktiga. Om man ger sig själv en tvåa eller trea har ingen större betydelse. Det avgörande för oss och leverantören är ju om man sätter noll. Det kan betyda att man inte har någon process, dokumentation eller något system. Eller att man inte finner frågan relevant, förklarar Alicia.
Genom svaren får Gnosjö Automatsvarvning en god uppfattning om hur leverantörens processer ser ut, var det finns eventuella brister och vad man i sin tur kan lova sina kunder. Samtidigt förstår leverantören vad Gnosjö Automatsvarvning anser är viktigt i samarbetet. Härifrån kan sedan båda parter påverka och förbättra varandras dagliga arbete.
Hos Gnosjö Automatsvarvning har flera varit delaktiga och påverkat utvecklingen av frågor och områden som är intressanta för båda parter. Det har varit viktigt att frågorna är direkt kopplade till verksamheten och inte av allt för generell eller självklar natur. Runt jul skickade man ut frågorna till fem leverantörer. Reaktionerna har varit positiva.
– Fyra av fem svarade nästan omgående. De var positiva och såg nyttan av frågorna som öppnar upp till en konstruktiv dialog. Nu går vi vidare och finslipar för att fråga fler leverantörer, avslutar Jens Ringborg, som också varit drivande i framtagningen av självskattningen.
Betygskriterier
0: Ingen process/system finns. Ej relevant fråga.
1: Process/system påbörjad men inte tillräckligt utvecklad.
2: Process/system fungerar men kan förbättras.
3: Process/system är fullt implementerat.

Självskattning
Vi frågade Adam Lindgren, Customer Quality Assurance och Madeleine Lundin, Area Sales Manager Sales Unit Scandinavia på ståltillverkaren Ovako om vad de tyckte om frågeformuläret.
Vad tycker ni om idén med att ni får skatta er själva?
Idén att företagen själva får skatta sina egna hållbarhetsinsatser kan vara väldigt värdefull, särskilt som ett komplement till traditionella revisioner. Det ger företagen möjlighet att själva reflektera över sina egna framsteg och områden som behöver förbättras. Samtidigt stärker det samarbetet och dialogen mellan olika avdelningar, vilket är viktigt för en hållbar utveckling. Det gör också att företagen själva blir mer medvetna om sina styrkor och svagheter när det gäller hållbarhet.
Gav arbetet med att svara på frågorna er några idéer till ert eget hållbarhetsarbete?
Cirkularitet är grunden i Ovakos verksamhet samt att vi har haft fokus på hållbarhetsfrågor under de senaste tio åren. Arbetet med att svara på frågorna gav oss inte några helt nya idéer för vårt hållbarhetsarbete, men det blev tydligt att Gnosjö Automatsvarvning är ett företag med samma fokus och högt satta mål när det gäller hållbarhet. Detta bekräftade att vi är på rätt väg och att vi delar många målsättningar när det gäller hållbar utveckling, vilket också öppnar upp för möjliga samarbeten och erfarenhetsutbyten framöver.
Vill ni skicka med någon fråga ni saknade eller kanske någon förbättring av formuläret?
Det är bra att formuläret har en övergripande nivå och inte går för mycket in på detaljer, vilket gör det mer hanterbart. En möjlig förbättring kan vara att lägga till några öppna frågor som skulle kunna ge företag möjlighet att beskriva sina hållbarhetsinsatser mer utförligt eller ge exempel på specifika utmaningar och förbättringar.
Nyheter